Giuseppe Arcimboldo
Zlaté Mince - Numismatika vydává novou investiční medailí z ryzího zlata věnovanou významné umělecké osobnosti působící v Praze na dvoře Rudolfa II.
Zlaté Mince - Numismatika vydává novou investiční medailí z ryzího zlata věnovanou
významné umělecké osobnosti působící v Praze na dvoře Rudolfa II. Italský
malíř Giuseppe Arcimboldo zde vytvořil světoznámé podobizny, skládající se
ze zvířat, květin, ovoce a předmětů komponovaných do podoby lidské
hlavy. Plastické zpracování dvou nejznámějších obrazů je ústředním
motivem rubové a licní strany této nové české investiční medaile. Autorem výtvarného
provedení
medailí je vynikající český umělec, akademický sochař
Vladimír Oppl, proslulý autor mezinárodně oceněné "nejkrásnější mince na
světě". Rytecké
úpravy provedl pan Lubomír Lietava. Ražbu provedla Česká mincovna v Jablonci
nad Nisou.
Medaile se vydává ve dvojím provedení ražby, které se liší povrchovou
úpravou a hranou. Klasické běžné provedení má stejný lesk mincovního pole i
reliéfu a vroubkovanou hranu. Medaile ve zvláštním špičkovém provedení (tzv.
proof) pro náročné sběratele má mincovní pole leštěné do vysokého lesku a
reliéf je matován, hrana je hladká a je na ní vyraženo pořadové číslo
medaile. Medaile má průměr 37 mm, váží jednu trojskou unci (asi 31,1 gramu),
sílu 2 mm a ryzost 999,9/1000 Au a její aktuální cena je 31.450 Kč.
K
medailím je dodáván certifikát. Počet vydaných medailí je přísně omezen.
Zlatých medailí bude vydáno jen 500 číslovaných ks a stříbrných medailí
jen 4000 ks. Česká veřejnost si může
tyto medaile prohlédnout pouze ve specializované numismatické prodejně v
Obecním domě v Praze.
Medaile lze zakoupit ve specializovaných prodejnách Zlaté Mince -
Numismatika v Praze v budově Obecního domu a ve Vsetíně v budově Komerční
banky. Lze je taky objednat na internetových stránkách s adresou Zlatemince.cz.
Zde si mohou zájemci také prohlédnout jejích fotografie, nebo zjistit další
údaje a zajímavosti o této nové ražbě.
Novináři mohou získat fotografie medailí Giuseppe Arcimboldo v tiskové
kvalitě.
Poslední panovník domácího rodu Portrétování Jiřího z Poděbrad
S výkladem osobnosti Jiřího z Poděbrad (1420–1471) už dnes nemáme větší potíže. Jeho
portrét vytvořený historiky je vcelku stabilní a nevedou se o něm nějaké zásadní spory.
Laičtí zájemci o národní dějiny si možná víc než odborná hodnocení, pamatují ze školních
chodeb reprodukci Alšova obrazu setkání Matyáše Korvína s Jiřím z Poděbrad. V širokém
povědomí také uvázlo Jiráskovo slovní spojení „Husitský král“, což byl titul spisovatelova
posledního nedokončeného románu.
Obě zmíněné umělecké reflexe sice těží ze stejných zdrojů jako vědecká poznání historiků, ale používají jiné postupy a tak dospívají k poněkud odlišným výsledkům. Malířsky vytříbený Alšův obraz výtvarnými prostředky glorifikuje našeho krále v kontrastu s temnou figurou proradného Matyáše. Historické realitě je ale bližší názor, že v oné scéně, vedoucí k propuštění uherského krále i s jeho obklíčeným vojskem, se Jiří z Poděbrad dopustil jedné ze svých nemnoha velkých taktických chyb. Podobně název Jiráskova románu vyvolává jednoznačný a proto také mylný dojem. Jiří z Poděbrad opravdu nebyl husitský král, pokud bychom ho chtěli chápat jako následovníka velkých postav husitského hnutí, jako byl třeba Jan Žižka. Jiří byl od počátku pevně spojen s českou aristokracií, ze které pocházel, nikoli s nějakým lidovým revolučním hnutím.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2012