Krteček v aukci Medaile pomáhá postiženým dětem
Praha – Téměř 200 000 korun vynesla dobročinná aukce medailí, které jsou věnovány
památce legendárního českého výtvarníka a režiséra animovaných filmů Zdeňka Milera.
Hlavním předmětem dražby se stala světově unikátní medaile z ryzího zlata s pořadovým
číslem 1. Projekt iniciovala Pražská mincovna a. s., která výtěžek věnovala Nadaci Zdeňka
Milera. Aukce se konala koncem října v prostorách hotelu Kempinski v Praze.
Až na částce 150 000 korun se zastavila dražba pamětní medaile z ryzího zlata, na níž je zobrazen světově proslulý Krteček a jeho pohádkoví kamarádi. Lícní stranu zdobí portrét autora této nesmrtelné postavičky Zdeňka Milera, od jehož skonu uplynul loňského 30. listopadu přesně rok.
Vyvolávací cena tohoto výjimečného kousku o hmotnosti jedné trojské unce (31,1 g) byla pětačtyřicet tisíc korun. Celou emisi ve zlatém provedení přitom představují pouhé dva exempláře! Ten druhý věnovala Pražská mincovna rodině Zdeňka Milera a nebude obchodován.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013.
HERALDIKA NA MINCÍCH A MEDAILÍCH (9) Církevní aristokracie
Katoličtí preláti svými zakázkami rozvíjeli barokní formy ve všech sférách výtvarného umění.
Nezadali si přitom se svými středověkými předchůdci, kteří, stejně intenzivně, podporovali výtvarné umění své doby. Baroko se u nás markantně projevilo i na mincích a medailích vysokých církevních hodnostářů, jejichž jména už většinou nebyla česká.
Biskupský palác v Olomouci byl pro zdejší měšťany stále ještě novostavbou, když před ním roku 1694 zastavily tři kočáry. Z prvního, s vévodským erbem na dvířkách, vystoupil bledý chlapec, kolem kterého se ihned shlukla početná skupina štolbů, komorníků a tajemníků. „Tohle je opravdu nový pan koadjutor?“ šeptali si sloužící z biskupského paláce. Ti zasvěcení je nenechali na pochybách, bylo tomu skutečně tak. Pomocný biskup olomoucký, Karel Josef Johann Lotrinský, se právě ujímal svého dalšího úřadu. Bylo mu čtrnáct let.
Barokní biskupové a arcibiskupové reprezentovali katolickou církev, tedy nadnárodní, centrálně řízenou organizaci, s pevným místem v mocenské struktuře Evropy. Nebyl důvod, aby pocházeli ze země, kde zastávali úřad. V Českém království, ve kterém ještě doznívala rekatolizace, byl jejich cizozemský původ spíš žádoucí. Monarchie se už stabilizovala ve své absolutistické podobě a propojování světské a církevní moci vyplývalo ze situace. Docházelo k němu sice již v renesanci, ale v 17. století, v zemích s dominancí katolické církve, patřilo k dobových charakteristikám.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2015.