LIBRA VELKÉ BRITÁNIE (2) Bankovky Spojeného království
Bohatou historii britských librových bankovek uzavřeme v tomto čísle, abychom se v příštím vydání mohli věnovat zaniklým librovým systémům.
Ale nepředbíhejme…
Britské bankovky se dočkaly velice záhy indexování. Jako příklad uvádíme jednolibrovou bankovku Pick#363. Bankovka byla vydána jako ND v letech 1928–1948. Důvodem k indexování zmíněné bankovky byla jednak použitá signatura, série bankovky, případně overprint.
Velice zdařilou bankovkou je tzv. soutisk 5 librové bankovky, vydané jako ND (1957-1967; Pick#371) a ND (1961-1963; Pick#372). Tuto bankovku uvádíme především z důvodu dobře patrného portrétu Britannie (vlevo na A) a také barevné diference značící nominální hodnotu vpravo dole na R. Bankovky mají rovněž zcela odlišnou serii.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2015.
Medaile roku 2011 Stříbrná medaile První pražská tramvaj
Česká mincovna je již tradičním účastníkem soutěže Medaile roku, kterou každoročně vyhlašuje časopis Mince a bankovky.
Nejúspěšnější „soutěžící“ se v letošním klání stala stříbrná medaile emitovaná při příležitosti 135. výročí zahájení provozu první koněspřežné tramvaje v Praze. Výrobou vítězného návrhu pověřila jablonecká mincovna akademického sochaře Zbyňka Fojtů.
Vraťme se do Prahy sedmdesátých let 19. století, kde švihnutí biče odstartovalo provoz první koněspřežné tramvaje, takzvané koňky. Tramvajový vůz tažený koňmi se poprvé rozjel od řetězového mostu císaře Františka I. (na místě dnešního mostu Legií) kolem staveniště Národního divadla směrem k Invalidovně do Karlína.
První pražské tramvaje byly taženy koňským spřežením po dřevěných kolejích pobitých plechem a dosahovaly průměrné rychlosti osmi kilometrů za hodinu. Zpočátku Prahou projížděla tramvaj uzpůsobená celoročnímu provozu, teprve později byla do provozu nasazena i letní varianta vozů. Jak taková tramvaj vypadala, můžeme vidět na Medaili roku 2011
„Na averzní straně medaile je výjev z dobové rytiny z roku 1875, kdy byl provoz ,koňky‘ zahájen. Pod tramvají s koňmi je znázorněn detail kola s brzdicím systémem. Reliéf je doplněn textem 135 LET OD ZAHÁJENÍ PROVOZU PRVNÍ PRAŽSKÉ TRAMVAJE a údaji o ryzosti,“ popisuje vyobrazení na averzní straně medaile obchodní ředitel České mincovny Tomasz Surdy a dodává: „Na reverzní straně je vyobrazen vůz tramvaje pro celoroční, ale hlavně zimní provoz. V pozadí je zachycen detail první jízdenky. V opisu je umístěno datum zahájení provozu 23. 9. 1875, označení mincovny, punc a značka autora Zbyňka Fojtů.“
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2011
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU