Leopold Surga České bankovky a mince 1993–2012
„Dvacetileté výročí existence české koruny je důvodem, proč držíte v ruce tuto publikaci o emisní činnosti ČNB, je však i dobrou příležitostí k širšímu zamyšlení a ke shrnutí historie,“
píše guvernér ČNB v úvodním slovu nové publikace, která mapuje vývoj a důležité okamžiky naší samostatné měny.
Pokud chcete něco vědět o české měně, najdete spoustu informačních zdrojů. ČNB si ale k výročí nadělila takovou publikaci, ve které jsou snad všechny otázky kolem českých peněz
zodpovězeny. Jen těžko byste hledali ucelenější informace ohledně měnové odluky, její přípravy, nebo tvorby našich platidel. Kniha kompletně reflektuje historii naší koruny. Je cítit, že autor měl přístup ke všem myslitelným informacím a zároveň celý příběh koruny osobně prožil v ředitelské funkci v ČNB.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013.
Medaile roku 2011 Stříbrná medaile První pražská tramvaj
Česká mincovna je již tradičním účastníkem soutěže Medaile roku, kterou každoročně vyhlašuje časopis Mince a bankovky.
Nejúspěšnější „soutěžící“ se v letošním klání stala stříbrná medaile emitovaná při příležitosti 135. výročí zahájení provozu první koněspřežné tramvaje v Praze. Výrobou vítězného návrhu pověřila jablonecká mincovna akademického sochaře Zbyňka Fojtů.
Vraťme se do Prahy sedmdesátých let 19. století, kde švihnutí biče odstartovalo provoz první koněspřežné tramvaje, takzvané koňky. Tramvajový vůz tažený koňmi se poprvé rozjel od řetězového mostu císaře Františka I. (na místě dnešního mostu Legií) kolem staveniště Národního divadla směrem k Invalidovně do Karlína.
První pražské tramvaje byly taženy koňským spřežením po dřevěných kolejích pobitých plechem a dosahovaly průměrné rychlosti osmi kilometrů za hodinu. Zpočátku Prahou projížděla tramvaj uzpůsobená celoročnímu provozu, teprve později byla do provozu nasazena i letní varianta vozů. Jak taková tramvaj vypadala, můžeme vidět na Medaili roku 2011
„Na averzní straně medaile je výjev z dobové rytiny z roku 1875, kdy byl provoz ,koňky‘ zahájen. Pod tramvají s koňmi je znázorněn detail kola s brzdicím systémem. Reliéf je doplněn textem 135 LET OD ZAHÁJENÍ PROVOZU PRVNÍ PRAŽSKÉ TRAMVAJE a údaji o ryzosti,“ popisuje vyobrazení na averzní straně medaile obchodní ředitel České mincovny Tomasz Surdy a dodává: „Na reverzní straně je vyobrazen vůz tramvaje pro celoroční, ale hlavně zimní provoz. V pozadí je zachycen detail první jízdenky. V opisu je umístěno datum zahájení provozu 23. 9. 1875, označení mincovny, punc a značka autora Zbyňka Fojtů.“
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2011
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU